E-Competence Framework
E-Competence Framework Deze blog is onderdeel van een serie van 3. In ‘e-CF, bepaal je…
Lees meer
Het European e-Competence Framework (e-CF) biedt enorme mogelijkheden om een IT-populatie in beweging te brengen en te professionaliseren. Dat vraagt echter om een heldere visie, een duidelijk doel en een praktisch uitvoerbare strategie.
Het e-Competence Framework of e-CF is een beschrijving van vaktechnische IT-competenties, bedoeld om de kwaliteiten van IT’ers onderling vergelijkbaar te maken. Daarmee is het mogelijk om als professional zelf te bepalen waar jij staat. Het e-CF is het eerste framework dat het hele IT-vakgebied bestrijkt en internationaal erkend wordt.
Het European e-Competence Framework (e-CF) biedt enorme mogelijkheden om een IT-populatie in beweging te brengen en te professionaliseren. Dat vraagt echter om een heldere visie, een duidelijk doel en een praktisch uitvoerbare strategie. Zonder dat is het e-CF slechts een competentiemodel dat met vele andere modellen en rapporten ongebruikt in een lade belandt.
Het gemeenschappelijke element in de succesvolle toepassingen, is een werkbare implementatiestrategie. Implementeren van nieuwe competenties, van welke soort dan ook, ligt gevoelig. Wie aan competenties komt, komt aan de basis van HR. IT en HR moeten elkaar hierin vinden.
Inmiddels is er de nodige ervaring opgedaan met het implementeren van e-CF. Organisaties die daar serieus werk van hebben gemaakt, ervaren positieve effecten, zoals:
Het gemeenschappelijke element in de succesvolle toepassingen, is een werkbare implementatiestrategie. Implementeren van nieuwe competenties, van welke soort
dan ook, ligt gevoelig. Wie aan competenties komt, komt aan de basis van HR. IT en HR moeten elkaar hierin vinden. Verder geldt:
Invoering van e-CF is meestal geen doel op zich. De aanleidingen om een project te starten zijn eerder:
Stap 1: Clusteren
Ga uit van bestaande functiebeschrijvingen en laat die zoveel mogelijk ongewijzigd.
Cluster de functiebeschrijvingen naar vakinhoudelijke overeenkomst. Niet in termen van kennis, maar in termen van competenties. Het resultaat kan een vlekkenplaat zijn, zoals de professional profiles.
Een cluster wordt soms vakgebied genoemd, bijvoorbeeld Business Analyse. Soms spreekt men over een rol, de Business Analist, soms over een profiel, zoals in professional profiles. In dit artikel wordt een cluster verder aangeduid als vakgebied.
Stap 2: Plotten
Voorbereiding: Selecteer per vakgebied de e-CF competenties die het meest relevant lijken. Bedenk dat de waarde van een ICT-professional bepaald wordt door de combinatie van competenties. Slechts een enkeling kan het zich permitteren om in één enkele competentie uit te blinken.
Voor deze stap kunt u gebruikmaken van diverse hulpmiddelen, zoals het Kwaliteitsraamwerk IV functie, de profielen van The Open Group en uiteraard de professional profiles van e-CF. Voor het daadwerkelijk vaststellen van de relevante e-CF competenties en de bijbehorende niveaus is een workshop met een vertegenwoordiging van verschillende afdelingen/teams een geschikt middel.
Een workshop vergroot draagvlak voor het resultaat. Bovendien draagt de werkvorm bij aan wederzijds begrip over afdelingen heen, daar waar een vakgebied afdelingsoverstijgend is.
Stap 3: Curriculum
Selecteer per vakgebied passende ontwikkelmogelijkheden. Dat zullen vaak opleidingen zijn, maar het kan ook gaan om deelname aan een community, het bijwonen van seminars, etc. Het is het mooist als een opleiding gekoppeld kan worden aan een competentie. Vaak kan dat, maar niet altijd. Soms dekt een opleiding verschillende competenties af, soms is voor het ontwikkelen van een competentie meer dan een opleiding nodig. Bekijk ook relevante certificeringen. Zeker als het doel van het project is om employability van medewerkers te vergroten, zijn in de markt gangbare certificeringen een belangrijk onderdeel van het vakgebied.
Stap 4: 0-meting
Per vakgebied zijn nu relevante competenties, niveaus, ontwikkelmogelijkheden en certificeringen in kaart gebracht. Er kan nu een 0-meting gedaan worden. Dit is een stap die zorgvuldig uitgevoerd moet worden. Een meting heeft al snel de schijn van beoordeling of assessment in zich. Communicatie en volledige transparantie zijn essentieel. Omdat die meting waarde moet hebben voor de medewerker, zijn de volgende punten van belang:
Vanaf hier hangen de te zetten stappen sterk af van de doelstelling van het project. Er ligt u in ieder geval een basis, die zicht geeft op:
Dit inzicht in combinatie met de doelstelling bepaalt de vervolgstap. Een paar praktijkvoorbeelden:
Veel van deze activiteiten zijn niet eenmalig. Een succesvol project leidt tot permanente verandering.
Om te borgen dat de effecten niet eenmalig zijn, is verankering in de regulier processen een noodzaak. Denk hierbij aan:
Implementatie is geen fluitje van een cent, maar het is goed te doen en het is de moeite waard. Er zijn voldoende voorbeelden binnen en buiten de overheid die dat aantonen. Dat betekent ook dat u het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden. Er is in de markt inmiddels expertise beschikbaar. Er zijn vakgenoten die bereid zijn hun ervaringen te delen. Er zijn best practices. Gebruik ze.
Interesse gekregen en wil je meer weten? Vul onderstaand formulier in en één van onze experts neemt snel contact met je op.
"*" geeft vereiste velden aan