Twee medewerkers lachen samen op kantoor

Een IT-populatie in beweging brengen en professionaliseren?

Het European e-Competence Framework (e-CF) biedt enorme mogelijkheden om een IT-populatie in beweging te brengen en te professionaliseren. Dat vraagt echter om een heldere visie, een duidelijk doel en een praktisch uitvoerbare strategie.

Het e-Competence Framework toepassen in de praktijk

Het e-Competence Framework of e-CF is een beschrijving van vaktechnische IT-competenties, bedoeld om de kwaliteiten van IT’ers onderling vergelijkbaar te maken. Daarmee is het mogelijk om als professional zelf te bepalen waar jij staat. Het e-CF is het eerste framework dat het hele IT-vakgebied bestrijkt en internationaal erkend wordt.

E-Competence Framework (e-CF) implementatiestrategie

Het European e-Competence Framework (e-CF) biedt enorme mogelijkheden om een IT-populatie in beweging te brengen en te professionaliseren. Dat vraagt echter om een heldere visie, een duidelijk doel en een praktisch uitvoerbare strategie. Zonder dat is het e-CF slechts een competentiemodel dat met vele andere modellen en rapporten ongebruikt in een lade belandt.

Het gemeenschappelijke element in de succesvolle toepassingen, is een werkbare implementatiestrategie. Implementeren van nieuwe competenties, van welke soort dan ook, ligt gevoelig. Wie aan competenties komt, komt aan de basis van HR. IT en HR moeten elkaar hierin vinden.

De potentie van e-CF

Inmiddels is er de nodige ervaring opgedaan met het implementeren van e-CF. Organisaties die daar serieus werk van hebben gemaakt, ervaren positieve effecten, zoals:

Valkuilen van implementatie

Het gemeenschappelijke element in de succesvolle toepassingen, is een werkbare implementatiestrategie. Implementeren van nieuwe competenties, van welke soort 
dan ook, ligt gevoelig. Wie aan competenties komt, komt aan de basis van HR. IT en HR moeten elkaar hierin vinden. Verder geldt: 

De aanleiding

Invoering van e-CF is meestal geen doel op zich. De aanleidingen om een project te starten zijn eerder: 

  • Gebrek aan zicht op aanwezige capaciteiten, vaak na samenvoeging van verschillende organisatieonderdelen die ieder hun eigen terminologie kennen; 
  • De noodzaak tot professionaliseren, omdat er hogere eisen aan de IT-afdeling gesteld worden, in termen van flexibiliteit, snelheid en kostenbeheersing; 
  • De wens om interne mobiliteit te vergroten 

Het stappenplan

Stap 1: Clusteren

Ga uit van bestaande functiebeschrijvingen en laat die zoveel mogelijk ongewijzigd.

Cluster de functiebeschrijvingen naar vakinhoudelijke overeenkomst. Niet in termen van kennis, maar in termen van competenties. Het resultaat kan een vlekkenplaat zijn, zoals de professional profiles. 

Een cluster wordt soms vakgebied genoemd, bijvoorbeeld Business Analyse. Soms spreekt men over een rol, de Business Analist, soms over een profiel, zoals in professional profiles. In dit artikel wordt een cluster verder aangeduid als vakgebied.

Stap 2: Plotten

Voorbereiding: Selecteer per vakgebied de e-CF competenties die het meest relevant lijken. Bedenk dat de waarde van een ICT-professional bepaald wordt door de combinatie van competenties. Slechts een enkeling kan het zich permitteren om in één enkele competentie uit te blinken.  

Voor deze stap kunt u gebruikmaken van diverse hulpmiddelen, zoals het Kwaliteitsraamwerk IV functie, de profielen van The Open Group en uiteraard de professional profiles van e-CF. Voor het daadwerkelijk vaststellen van de relevante e-CF competenties en de bijbehorende niveaus is een workshop met een vertegenwoordiging van verschillende afdelingen/teams een geschikt middel.  

Een workshop vergroot draagvlak voor het resultaat. Bovendien draagt de werkvorm bij aan wederzijds begrip over afdelingen heen, daar waar een vakgebied afdelingsoverstijgend is. 

Stap 3: Curriculum

Selecteer per vakgebied passende ontwikkelmogelijkheden. Dat zullen vaak opleidingen zijn, maar het kan ook gaan om deelname aan een community, het bijwonen van seminars, etc. Het is het mooist als een opleiding gekoppeld kan worden aan een competentie. Vaak kan dat, maar niet altijd. Soms dekt een opleiding verschillende competenties af, soms is voor het ontwikkelen van een competentie meer dan een opleiding nodig. Bekijk ook relevante certificeringen. Zeker als het doel van het project is om employability van medewerkers te vergroten, zijn in de markt gangbare certificeringen een belangrijk onderdeel van het vakgebied. 

Stap 4: 0-meting

Per vakgebied zijn nu relevante competenties, niveaus, ontwikkelmogelijkheden en certificeringen in kaart gebracht. Er kan nu een 0-meting gedaan worden. Dit is een stap die zorgvuldig uitgevoerd moet worden. Een meting heeft al snel de schijn van beoordeling of assessment in zich. Communicatie en volledige transparantie zijn essentieel. Omdat die meting waarde moet hebben voor de medewerker, zijn de volgende punten van belang:

Doorlopend professionaliseren/ ontwikkelen

Vanaf hier hangen de te zetten stappen sterk af van de doelstelling van het project. Er ligt u in ieder geval een basis, die zicht geeft op: 

Dit inzicht in combinatie met de doelstelling bepaalt de vervolgstap. Een paar praktijkvoorbeelden:

Veel van deze activiteiten zijn niet eenmalig. Een succesvol project leidt tot permanente verandering. 

Inbedden in reguliere processen

Om te borgen dat de effecten niet eenmalig zijn, is verankering in de regulier processen een noodzaak. Denk hierbij aan: 

Implementatie is geen fluitje van een cent, maar het is goed te doen en het is de moeite waard. Er zijn voldoende voorbeelden binnen en buiten de overheid die dat aantonen. Dat betekent ook dat u het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden. Er is in de markt inmiddels expertise beschikbaar. Er zijn vakgenoten die bereid zijn hun ervaringen te delen. Er zijn best practices. Gebruik ze.

Meer informatie?

Interesse gekregen en wil je meer weten? Vul onderstaand formulier in en één van onze experts neemt snel contact met je op.

"*" geeft vereiste velden aan

Sfeerbeeld buiten van vrouw in beige colbert

Over Capgemini Academy

Capgemini Academy is het trainingsinstituut van Capgemini, marktleider op het gebied van IT met meer dan 300.000 medewerkers wereldwijd. Al meer dan 45 jaar analyseren en formuleren we de digitale, persoonlijke en leiderschapsskills die nodig zijn voor succesvolle digitale transformaties, en maken we de leer- en ontwikkelbehoeften van medewerkers inzichtelijk. De online en klassikale trainingen en op maat gemaakte leertrajecten die daaruit voortvloeien, worden gegeven door trainers die niet alleen didactisch onderlegd zijn, maar bovenal met beide voeten in de klei staan. Zo halen we samen het maximale uit uw organisatie en uw werknemers.