IT Service Management
Informatieketens Organisaties maken steeds meer een onderdeel uit van informatieketens. Motieven om aan een keten…
Lees meer
Organisaties zijn net als mensen. We moeten zelf leren. Als je als ouders direct je kind alles kon meegeven aan inzichten en levenservaring, dan zouden de kinderen veel minder vaak hun hoofd stoten en veel sneller volwaardig kunnen meedraaien in onze maatschappij. Maar willen we dat ook echt, of is het toch beter dat een kind een tijdje kind mag zijn en op zijn eigen tempo kan groeien naar volwassenheid. Ervaringen van anderen zijn zinvol, maar eigen ervaringen hebben veel meer impact.
En zolang die impact niet levensbedreigend is, is dat toch prima.
En voor bedrijven is dat niet anders. Ook niet voor IT-bedrijven. Het concept van leren van anderen is de basis van ITIL geweest. Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden als best practices zo voor het oprapen liggen? Dus het eigen maken van ITIL geeft je een goede basis voor het verdere IT-leven. Maar daar moet het niet bij blijven. Immers, ervaringen van anderen zijn gebaseerd op een wereld zoals die eruitzag toen die anderen hun ervaringen gingen opdoen. En onze wereld is nu eenmaal snel aan het veranderen. (Dat constateren is niets nieuws).
Wat zijn nu de belangrijkste drivers voor IT4IT?
Als je in bovenstaande tekst steeds de letters IT weglaat krijg je in feite dezelfde soort uitdagingen waar ook de klanten van de service-organisatie in hun bedrijfsvoering tegen aan lopen.
IT4IT is geen vervanger van ITIL, maar een verrijking die de Best practices van ITIL en de eigen verkregen ervaringen een toekomstbestendig fundament geven door middel van een architectuur-model dat bestaat uit een Service Backbone model, een integration model, een functional model en een data model.
Feitelijk is het IT4IT een volgende stap naar een volwassen IT-leven. Maar dan niet het volwassen leven van een IT-medewerker, maar het volwassen leven van een IT -organisatie. Tegenwoordig beter aangeduid met IT-serviceorganisatie. En natuurlijk zal dat impact hebben op de medewerker in een dergelijke omgeving. Wederom een mooi voorbeeld van levenslang leren.
Indien u graag op een laagdrempelige manier wilt kennismaken met IT4IT en een eerste indruk wilt krijgen van het positioneren van ITIL binnen IT4IT, dan kunt u gebruik maken van de volgende online video’s:
Of heb je vragen over dit vakgebied of één van onze trainingen? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag!