Persoonlijke ontwikkeling
Ik moet een blog schrijven... Ik MOET een blog schrijven. Het is één van mijn KPI’s (Key…
Lees meer
Coaching is een veelbesproken vak waar mensen al snel een mening over hebben. Maar wat is waar en wat zijn fabels? En hoe kan coaching nuttig zijn voor jou? In het kader van het tienjarig bestaan van het Employability & Inspiration Center (EIC) bespreken we hieronder tien veelgehoorde feiten en fabels over coaching met de coaches Wim Nieuwenhuize, Evelien Bonebakker en Bernard Hüdepohl.
1. Je hebt alleen een coach nodig als je problemen hebt.
Evelien: “Dit is typisch een fabel. Coaching heeft als doel om je te helpen bij je ontwikkeling en daarvoor hoef je geen probleem te hebben. Wel is een coachvraag belangrijk. Wat wil je veranderen? Het doel kan dus ook zijn om ergens nóg beter in te worden, of gewoon om weer een frisse kijk op jezelf te krijgen en nieuwe wensen en kwaliteiten van jezelf te ontdekken. Wij helpen je bij dit zelfonderzoek. Het einddoel is dat je positief en met een open blik naar jezelf en je toekomst kijkt.”
2. Hulp vragen is oké.
Bernard: “In onze prestatiemaatschappij kunnen we dit niet vaak genoeg benadrukken. Je kan namelijk domweg niet alles in je eentje. Zeker het werken aan zelfinzicht – de essentie van coaching – is soms een pittig proces en gaat beter met vragen van buitenaf. Dat is onze rol als coach: we houden je een spiegel voor die jij jezelf niet voor kunt houden. Hoe scherp onze vragen ook kunnen zijn, we zijn altijd onbevooroordeeld en laten je helemaal vrij in je keuzes. Ons enige belang is jouw geluk.”
3. Een coach geeft advies en heeft altijd de juiste oplossing.
Wim: ‘‘Een consultant geeft advies en heeft oplossingen, als coaches doen we dat beslist niet! We helpen je door het stellen van vragen, bedoeld om zélf tot antwoorden en inzichten te komen. Als je zelf iets hebt ervaren en hebt bedacht, is dat de allerbeste manier om in beweging te komen. Jij maakt je eigen keuzes en blijft altijd aan het roer staan van je leven.”
4. Coaching duurt lang.
Evelien: “Mensen denken wel eens dat coachingstrajecten per definitie maanden duren, maar dat hoeft absoluut niet zo te zijn. De duur hangt af van je vraag en van wat je zoekt en nodig hebt. Een gesprek of zes – elk van één uur, gespreid over zes weken – is meestal wel het minimum, daar kun je al tal van inzichten uithalen. Soms duurt een traject langer, en soms zijn één of twee gesprekken ook al genoeg. Belangrijk is dat we de coaching pas stoppen als jij het gevoel hebt dat dat ook kan.”
5. Coaching is nuttig.
Wim: “Reken maar! Dat ervaren we keer op keer. Alleen al oprechte interesse in wie jij bent is ontzettend belangrijk. Een coach gelooft in jou! Inzichten die je opdoet met ondersteuning van een coach zijn bovendien van waarde voor de rest van je leven – niet alleen in je werk maar ook privé. Denk bijvoorbeeld aan zelfverzekerder worden, denken in mogelijkheden en het geloven in je eigen kracht.”
6. Gesprekken met je coach zijn vertrouwelijk.
Evelien: “Daar kun je volledig op vertrouwen. Dat wij Capgemini-collega’s zijn, kan het gevoel geven dat wij als coaches niet onafhankelijk zijn. Maar dat is onjuist: we zijn er echt puur om jou te helpen. Omdat we vertrouwelijk omgaan met alles wat besproken wordt, kun je bij ons met een gerust hart privézaken delen of mogelijke twijfels die je over je toekomst hebt.”
7. Coaching kan je leven veranderen.
Bernard: “Echt wel. De inzichten die je opdoet met coaching zijn onomkeerbaar, want wat je eenmaal inziet, kun je niet meer ‘afleren’. Dit zorgt voor een ware transformatie. Je gaat structureel op een andere manier naar dingen kijken: positiever, met een open blik, met meer zelfvertrouwen en met handvatten voor vervolgstappen. Mensen lopen vaak blijer, assertiever, zelfverzekerder en minder perfectionistisch bij ons de deur uit en staan vanaf dat moment anders in het leven.”
8. Een klik met je coach is belangrijk.
Wim: “Dit klopt helemaal. De coach en coachee gaan samen een verbinding aan die voor beide prettig en veilig moet voelen. Alleen dan voel je je als coachee vrij genoeg om te vertellen over jezelf en je kwetsbaarheid te tonen. Dat is de basis voor effectieve coaching. Bernard, Evelien en ik zijn alle drie andere persoonlijkheden. Er is altijd wel een klik met één van ons.”
9. Een coach is hetzelfde als een therapeut.
Bernard: “Dit is een fabel, ook al kan er wel overlap zijn. Coaches en therapeuten hebben elk hun eigen vakgebied met eigen certificeringen en brancheorganisaties. In grote lijnen kun je zeggen dat een therapeut het best past als er sprake is van een ziektebeeld – bijvoorbeeld bij een (vermoedelijke) depressie of burn-out. Een coach gaat ervan uit dat de coachee gezond is en helpt hem of haar op zichzélf te reflecteren, met als doel dat jij je toekomstdoelen bereikt. Daarbij werken we uiteraard wel aan ‘hobbels’ op je pad, zoals bijvoorbeeld faalangst. De scheidslijn is niet heel zwart-wit. Sommige mensen die wij coachen hebben al gewerkt met meerdere therapeuten en krijgen van ons de hulp die ze nodig hebben. Maar we sturen ook mensen door naar een therapeut als wij denken dat dat nodig is.”
10. Iedereen kan baat hebben bij een coach.
Wim: “Absoluut. Je bent als mens immers nooit klaar met je eigen ontwikkeling: er zijn altijd nieuwe dingen om van jezelf te ontdekken, nieuwe doelen te stellen of stappen te zetten – ook al heb je nog zoveel levenservaring. Cruciaal voor coaching is wel dat je dit potentieel wilt ontdekken en openstaat voor zelfreflectie. Het kan natuurlijk ook dat je tevreden bent met je baan en je leven zoals het nu is. Maar als er iets is dat je graag anders wilt in je leven, dan kunnen wij je daar hoogstwaarschijnlijk bij helpen. In een oriënterend gesprek kunnen we samen onderzoeken welke hulp het beste past.”
Ben jij naar aanleiding van hun tien feiten en fabels benieuwd wat Wim, Evelien en Bernard als coaches voor jou kunnen betekenen? Twijfel dan niet en neem contact met ze op. Een oriënterend gesprek is altijd mogelijk en alles wat je bespreekt, wordt vertrouwelijk behandeld.